Plusgirot

Utskriven av kund 2014.09.16

Kortreklamation

Har du upptäckt ett kortköp som du själv inte har gjort? Har du tappat ditt kort eller blivit bestulen? Fick du inte ut det begärda beloppet från automaten? Du har i dessa situationer möjlighet att göra en kortreklamation.

Innan du skickar in en kortreklamation ska du själv försöka lösa problemet med säljföretaget. Det gäller speciellt för situationer när belopp inte stämmer, köp av vara/tjänst som exempelvis inte har levererats, eller vid kortköp på hyrbil/hotell där beloppet inte stämmer.

För att vi ska kunna handlägga ditt ärende är det viktigt att du väljer rätt blankett. Välj en av blanketterna genom att klicka på rubrikerna nedan:

Reklamationsblanketter
Fråga Svar

Tappat/stulet kort0

  • När du har tappat eller blivit bestulen på ditt kort.

Obehörigt kortköp0 

  • Gäller inte om ditt kort är tappat/stulet, använd då blankett "Tappat/stulet kort".
  • När någon obehörigt använt ditt kort eller kortnummer.

Belopp stämmer inteÖppnas i nytt fönster

  • Beloppet har blivit debiterat flera gånger.
  • Beloppet på kvittot överensstämmer inte med beloppet på kontoutdraget.
  • Du betalade på annat sätt än med kort exempelvis med kontanter.
  • Säljföretaget har gjort en retur men pengarna har inte kommit in på kontot. 

Köp av vara/tjänstÖppnas i nytt fönster

  • När en prenumeration är uppsagd, men ändå fortsätter transaktionerna. 
  • De beställda varorna/tjänsterna är inte mottagna inom överenskommen tid.
  • De mottagna varorna är inte enligt beskrivning eller defekta.

Bankomatuttag/AutomatuttagÖppnas i nytt fönster

  • Gäller inte om ditt kort är tappat/stulet, använd då blankett "Tappat/stulet kort".
  • När du inte fått det begärda beloppet i uttagsautomaten.

Bilhyra/HotellÖppnas i nytt fönster

  • När du hyrt fordon från ett företaget men inte godkänt kortköpet.
  • Du har bott på hotellet men inte godkänt kortköpet.

Saknar du ett kvitto?

Om du saknar ett kvitto måste du själv kontakta säljföretaget för att få en kopia. Vi har inga underlag hos oss.

Behöver du spärra ett kort?

Spärra ditt kort dygnet runt på telefonnummer 08-402 57 10.

Innehavare av MasterCard Premium spärrar sitt kort på 0771-99 00 77, Platinum MasterCard på 08-402 59 10 och Nordea Black på 0771-99 77 33.

Saknar du ett kvitto?

Om du saknar ett kvitto måste du själv kontakta säljföretaget för att få en kopia. Vi har inga underlag hos oss.

Behöver du spärra ett kort?

Spärra ditt kort dygnet runt på telefonnummer 08-402 57 10.